Miguel Ortiz Berrocal: Marcelisa (1)
Miguel Berrocal. 1933 - 2006.
Miguel Berrocals skulptur fra 1996 er én af de første, man ser, når man kommer ind i parken. Den står midt på plænen mod bugten.
Figuren ligner forvredne arme, der ruller i en sensuel sammenfletning.
Kunstneren kalder den Marcelisa – sikkert med hentydning til parken, hvor den står.
Glasfiber
Figuren er udført i glasfiber, patineret med bronze og står på en glassokkel.
Berrocal er født i Villanueva de Algaidas ved Malaga. Efter studier i matematik og arkitektur i Madrid og kunst i Paris og
Rom bosatte han sig 1996 i Italien i Bardolino nær Verona, hvor han havde sit eget støberi.
I 2002 flyttede han sit atelier fra Verona til sin hjemby for at fokusere på sine arbejder til det
fremtidige Museum Berrocal Algaidas.
En abstrakt helhed
Berrocal arbejdede først med maleriet, men forlod dette i 1950’erne til fordel for skulpturkunst, som han i begyndelsen fremstillede
af affaldsjern.
I 1966 modtog han skulpturprisen ved Paris Biennalen.
Den monumentale torso i slotsparken er et karakteristisk eksempel på Berrocals metode: gennem fragmentering af enkelte
elementer at nå til en ny samlet og abstrakt helhed.
Marcelisa er den ene af tre ”søskende”. De to andre - og meget forskellige - Pepita og Alcudia står i Bordeaux og Valencia.
Den 3 meter lange Pepita fra 1996 er lavet i
kevlar og kulfibre og står i Bordeaux.
Geometri og menneskekroppe
Berrocals værker præges af en udforskning af geometrien og abstrakte fremstillinger af menneskekroppe og sensualitet.
I arbejdet med denne abstraktion ses referencer til mytologien og renæssancen, hvor sammenligningen med Michelangelo tit bliver
fremhævet, men det er de to nutidige baskiske billedhuggere - Eduardo Chillida og Jorge Oteiza med deres klassiske temaer som
krop, hoved eller liggende figurer - der har påvirket Berrocals værker.
Miguel Berrocal er rigt repræsenteret i kunstmuseer, gallerier og private samlinger rundt om i verden.
På billederne ovenover og til venstre ses Berrocals "Marcelisa".
Den er opstillet på plænen mellem slottet og bugten.
Puslespilskunst
Berrocal: Manolete.
I sin konstante søgen efter nye koncepter og ukendte rum i en struktur, der åbner en vej for iagttageren til at komme ind i en verden
af konstruktion og dekonstruktion, ”opfandt” Berrocal puslespilsskulpturen.
Han er kendt i et usædvanligt puslespilsammenhæng, idet han har skabt skulpturer, der fungerer både som kunst og puslespil.
Disse skulpturer, som kaldes "multipla," er signeret og nummereret i et begrænset oplag og består typisk af mange mindre og
sindrige, tredimensionelle ”metal- eller træbrikker”,
der kan samles som puslespil og kan bestå af helt op til 80 brikker.
Et eksempel på et kunstværk som puslespil, ”Manolete” (en kendt tyrefægter) består af 25 ”brikker” i udgaver af guld, sølv, bronze og stål.
Hans første ”deconstructable” skulptur blev lavet i 1959. Det var en torso, der bestod af syv stykker, men Berrocal bevægede sig
gradvist væk fra store skulpturer i metermålsstørrelse i retning af mindre og mere komplicerede figurer i centimeterudgaver.
Antologica Berrocal
Det spanske kulturministerium udgav i 1984 bogen Antologica Berrocal. Den dækker alle hans værker, inklusiv
”puslespillene”, fra 1955 til 1984:
Berrocal: Antologica Berrocal (1955-1984) / pref. Julian Gallego, Franco Passoni.
Madrid: Ministerio de Cultura. 1984.
Flere oplysninger om Berrocals arbejde kan ses hos
Fundacion Escultor Berrocal
Du kan læse et par artikler om Berrocals puslespilskunst hos
www.puzzleworld.org
og
www.sculpture.org