Du er her:  Forsiden > Turforslag >  Marselisborg Slot > Skulpturer II >  Isbak         Søg på sitet:
Marselisborg Slot.  Poul Isbak (15)Se turen på Kort     Se Video    Gå til oversigten over Turforslag 
Poul Isbak: Tête-à-tête (15)
Poul Isbak. Født i 1943.
Poul Isbak er opvokset i Gjøl ved Limfjorden og uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole 1970-75.
I 1970’erne arbejdede han med menneskefigurer, men gik over til nonfigurative, organiske former udført i forskellige arter sten, dog stadig med udgangspunkt i naturiagttagelser.
Tête-à-tête er ca 40 cm høj, 30 cm bred og 75 cm lang.
I 1980’erne blev det non-figurative udskiftet med den klassiske kunst.
Inspireret af et ophold i Pompeji begyndte han at lave søjler, trapper og stole.
Den klassiske skulptur er fortsat kilde til inspiration, hvilket udtrykkes i en slags stiliseret naturalisme.
Ofte er det en genstand, der danner figurens grundform, forenklet og abstrakt.
Poul Isbak: Tête-à-tête
Poul Isbak: Tête-à-tête. Skulpturen står på en ø i den lille sø, der ligger vest for slottet.
Ude til venste ses Erik Smeds Bæver.
Tæt på i selve søen står Lavarennes Grand passeur.
Stole- og sofaskulpturer
Poul Isbak er især kendt for sine stole- og sofaskulpturer, som denne figur er et fint eksempel på. Sofaen er i grå grønlandsk marmor og rosafarvet granit fra Bretagne. Skulpturen blev skabt efter ønske fra Dronningen i anledning af regentparrets sølvbryllup. Den er en gave fra Dansk Arbejdsgiverforening og opstillet i 1992 på "Kærlighedsøen".
Isbak er medlem af Kunstsammenslutningen Grønningen og er repræsenteret på flere danske museer og kunstsamlinger - bl.a. Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet, Esbjerg Kunstmuseum og Trapholt Kunstmuseum.
Litteratur
Poul Isbak - billedhugger / kunstner: Poul Isbak ; redaktører: Poul Isbak, Peter Thomsen ; forfatter: Øystein Hjort ; fotograf: Piotr Topperzer. - 1. oplag. - [Odense] : Galleri5000, 2009. - 191 sider : ill. i farver ; 31×28 cm
Gengivelser af en række af billedhuggeren Poul Isbaks (f. 1953) skulpturer giver sammen med to tekster et billede af kunstnerens værk fra akademitiden til i dag.
©