Du er her: Forsiden Turforslag Marselisborg Slot Indledning Poul Isbak Søg på sitet:

Århus - Marselisborg Slot. Poul Isbak Se turen på Kort Gå til oversigten over Turforslag

Poul Isbak: Tête-à-tête (15)

Poul Isbak. Født i 1943.

Poul Isbak er opvokset i Gjøl ved Limfjorden og uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole 1970-75. I 1970'erne arbejdede han med menneskefigurer, men gik over til nonfigurative, organiske former udført i forskellige arter sten, dog stadig med udgangspunkt i naturiagttagelser. Tête-à-tête er ca 40 cm høj, 30 cm bred og 75 cm lang. I 1980'erne blev det non-figurative udskiftet med den klassiske kunst. Inspireret af et ophold i Pompeji begyndte han at lave søjler, trapper og stole. Den klassiske skulptur er fortsat kilde til inspiration, hvilket udtrykkes i en slags stiliseret naturalisme. Ofte er det en genstand, der danner figurens grundform, forenklet og abstrakt.

Poul Isbak: Tête-à-tête
Poul Isbak: Tête-à-tête. Skulpturen står på en ø i den lille sø, der ligger vest for slottet. Ude til venste ses Erik Smeds Bæver. Tæt på i selve søen står Lavarennes Grand passeur.

Stole- og sofaskulpturer

Poul Isbak er især kendt for sine stole- og sofaskulpturer, som denne figur er et fint eksempel på. Sofaen er i grå grønlandsk marmor og rosafarvet granit fra Bretagne. Skulpturen blev skabt efter ønske fra Dronningen i anledning af regentparrets sølvbryllup. Den er en gave fra Dansk Arbejdsgiverforening og opstillet i 1992 på "Kærlighedsøen". Isbak er medlem af Kunstsammenslutningen Grønningen og er repræsenteret på flere danske museer og kunstsamlinger - bl.a. Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet, Esbjerg Kunstmuseum og Trapholt Kunstmuseum. Læs om Poul Isbak i Weilbachs kunstnerleksikon.

Litteratur

Poul Isbak - billedhugger / kunstner: Poul Isbak ; redaktører: Poul Isbak, Peter Thomsen ; forfatter: Øystein Hjort ; fotograf: Piotr Topperzer. - 1. oplag. - [Odense] : Galleri5000, 2009. - 191 sider : ill. i farver ; 31×28 cm Gengivelser af en række af billedhuggeren Poul Isbaks (f. 1953) skulpturer giver sammen med to tekster et billede af kunstnerens værk fra akademitiden til i dag.